Consument bezuinigt op schoonheidsspecialist en kapper

In de eerste helft van dit jaar is de omzet van kappers en schoonheidsspecialisten 3,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Consumenten brengen minder vaak een bezoek aan de schoonheidsspecialist of kapper, kiezen voor minder uitgebreide behandelingen en kopen minder producten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het aantal bezoeken aan kappers en schoonheidsspecialisten is de eerste zes maanden van dit jaar met 5,2 procent afgenomen. Het aantal behandelingen in de kappers- en schoonheidsverzorgingsbranche krimpt al 2,5 jaar onafgebroken, maar nog niet eerder was de daling zo groot als in het eerste half jaar van 2013. Na een slecht jaar in 2009 leefde de kappers- en schoonheidsbranche in de loop van 2010 even op. Vanaf het tweede kwartaal van 2011 gaat volgens het CBS het onophoudelijk achteruit en zijn zowel de omzet- als de volumeontwikkeling negatief.