Gevolgen crisis merkbaar

Veel schoonheidsspecialisten hebben ooit voor het vak gekozen omdat ze een passie voor huidverzorging hebben en mensen willen helpen. Ze kozen voor een ambacht waarin ze het welbevinden van de klant centraal stellen, in plaats van het succes van hun eigen zaak. Maar anno 2013 is liefde voor het vak niet voldoende om een gezond bedrijf te houden. Commerciële vaardigheden en creativiteit zijn net zo noodzakelijk. Leveranciers kiezen ieder hun eigen strategie om schoonheidsspecialisten te ondersteunen in het ondernemersschap.

De branche schoonheidsverzorging staat onder druk. Schoonheidsspecialisten merken dat ze meer moeite hebben om hun agenda vol te krijgen en dat klanten minder producten kopen. Ook grote instituten hebben hier last van. Vooral dit jaar lopen de omzetten in de instituten terug, zo blijkt ook uit de cijfers van de maandelijkse omzetmonitor schoonheidsverzorging, die vakblad Schoonheidsspecialist publiceert in samenwerking met Van Es Marketing Services.

Antoine van Opbergen is leverancier van vier merken. Hij investeert graag in klanten die durven te ondernemen. “Ik zeg wel eens voor de grap dat we anno 2013 meer een evenementen- of reclamebureau zijn dan een importeur van cosmetica. Onze rol als leverancier is drastisch veranderd. Stond vroeger het product centraal, tegenwoordig gaat het om de ondersteuning die je als importeur biedt.” Lees het hele artikel in de septembereditie van vakblad Schoonheidsspecialist.